Jawili Beach, Jawili Falls, Hurom-hurom

Het is al dagen 30 graden en de zon brandt genadeloos op je neer. Je woont in een leuk provinciestadje in het noorden van Panay. Waar ga je heen voor verkoeling?

Er zijn twee prachtige gelegenheden om in een schaduwrijke omgeving van koel water te genieten, namelijk Jawili Beach met de nabij gelegen Jawili Falls en de natuurlijke bronnen van Hurom-hurom. Op deze pagina wat indrukken van beide locaties.

Koele parkeerplaats
Jawili is een barangay van Tangalan en ligt op ongeveer 30 km van de provinciestad Kalibo aan de weg naar Caticlan en Antique. Aan de weg staat in een scherpe bocht een bord dat ons naar Jawili verwijst. Al snel rijden we langs de antieke kerk een schaduwrijke weg in tot we in Jawili aankomen en we moeten kiezen: het strand of de watervallen. Over een bruggetje rijden we eerst richting het strand waar we een mooi parkeerplekje tussen de palmbomen vinden. Snel pakken we onze zwemspullen bij elkaar en vinden we een geschikt stekje om neer te strijken.

Breed zandstrand bij Jawili
Vlak naast een sari-sari winkeltje en in de schaduw van de palmbomen hebben we een leuk uitzicht op het strand. Er liggen wat vissersbootjes en een kat inspecteert de boot. Helaas is het beestje te schuw om ons te komen begroeten. Het strand is lekker breed en het zand is schoon en fijn, heel geschikt dus voor een strandwandelingetje. Net als verderop in Kalibo is het water zeker 50m ver de zee in nog ondiep. Ook is het uitstekend van temperatuur en draagt de golfslag bij aan de feestvreugde. Kortom, een aanradertje voor iedereen die buiten de getreden paden van het strand wil genieten.

Vissersboot op het strand
De vele palmbomen direct aan het strand bieden veel schaduw zodat we zwemmen in zee afwisselen met gewoon drogen aan de lucht: heerlijk! Vandaag is er door de golfslag echter net wat teveel zand in het water. Snorkelen is daardoor niet geweldig momenteel. Maar uit ervaring weten we dat bij stranden toch niet zoveel te zien is, want koraalriffen zijn voor snorkelen natuurlijk veel geschikter, zoals bijvoorbeeld bij Mararisson. We houden het dus bij lekker dobberen vandaag. Nadat we de hele ochtend aan het strand hebben doorgebracht, wordt het tijd om de watervallen met een bezoekje te vereren.

Heerlijk koel water in onderste basin
We zoeken de auto weer op en enige minuten verderop vinden we het enthousiaste bord dat verkondigt dat de Jawili Falls bestaan uit 7 verschillende basins. Nadat we de entree hebben betaald blijkt dat het heldere water schreeuwt om in gezwommen te worden. Ohhh wat is dit water heerlijk koel zeg! Een paar kinderen klimmen op en neer en glijden met een van de watervalletjes naar beneden. Wij zijn wat zuiniger op ons achterwerk en doen niet mee. Wel iets om rekening mee te houden is dat de wanden nogal glad zijn van de algen, maar verder is het water enorm helder en alleen in het midden te diep om te staan. Voor de minder avontuurlijk ingestelden onder ons is er aan de ene kant een ondiepe ingang waardoor je het basin in kunt waden.

Zicht naar beneden op de 7 basins
Nadat we weer een beetje zijn opgedroogd volgen we de steile trap naar boven om te zien of we de bovenloop een beetje kunnen volgen. Onderweg zien we de 5 basins die we nog niet hadden gezien, de 2 onderste hadden we natuurlijk zelf al uitgeprobeerd. Als je zo naar beneden kijkt, is goed te zien hoe fraai Jawili is gelegen, zo tussen bos en strand in. In de verte zien we de blauwe zee en horen we het geruis van de golven. Hier echter is het op het kraaien van de kinderen na een oase van rust. Werkelijk een unieke locatie! Volgens de diverse websites is er in Tangalan nog wel meer te beleven, maar andere attracties hebben we helaas niet kunnen ontdekken. Wel is duidelijk dat Tangalan een fraaie omgeving is.

Nipa hut om in uit te rusten
Boven aangekomen zien we een in goede staat verkerende nipa hut die voldoende schaduw biedt om lekker uit te rusten van de klim. Het uitzicht is in elk geval prima. We volgende de rivier nog enige honderden meters waarbij we voorzichtig het paadje, soms niet meer dan wat platte stenen in de rivier, betreden. Herhaaldelijk denken we dat we nu wel bij iets wat op een bron lijkt zijn aangekomen, maar telkens blijkt de rivier gewoon door te lopen. Nog 2 maal moeten we een kleine klim maken om verder te komen. Tot we uiteindelijk besluiten om te keren. De bron van het riviertje is me nog niet helemaal duidelijk maar ik vermoed dat het toch een gewone bergrivier is, want aan beide zijden zien we de wanden rijzen. Schitterende omgeving en vooral heerlijk rustig. Langzaam aan dalen we weer af tot de lagere niveaus en komen we aan bij de auto. Nu pas valt op dat er een heuse "bandstand" staat. Waarschijnlijk vinden hier dus wel meer evenementen plaats. Geheel verkwikt vangen we de terugreis naar Kalibo aan, voor de zoveelste maal net voor het donker wordt.

Authentieke entree
Een paar dagen later zijn we weer op pad, ditmaal op weg naar de bron Hurom-hurom. De bron is zo'n 5 km gelegen buiten het leuke dorp Nabas op weg naar Caticlan en het bekende toeristenoord Boracay. Nadat we de juiste afslag na enig vragen hebben gevonden (het is een verharde weg aan de linkerzijde van de weg vlak achter een winkel), moeten we een bosweg nog een paar kilometer volgen. We komen eerst langs de ingang tot een legerkamp, waar de bewapende wacht vriendelijk naar ons glimlacht en vervolgens door een hele smalle barangay heen met aan de ene kant toch wel dichtbij een riviertje. Geen weg voor als het hard regent, dat is duidelijk. Bijna bij de bron zelf aangekomen is er al een gelegenheid om te zwemmen, maar wij gaan door tot de bron zelf. Bij een aantal sari-sari winkeltjes parkeren we de auto in de schaduw en kopen we wat snacks. Over een smal bruggetje over een riviertje komen we bij de bron. Aan de ingang, tevens het winkeltje, betalen we entree en we nemen onze intrek in een rustig gelegen nipa hutje, compleet met tafel. Omdat de naastgelegen hutjes leeg zijn gebruiken we ze als kleedhokje.

Zwembad met ECHT koud water
Er lopen wat hondjes en kippen rond en de hele sfeer is uiterst gemoedelijk. Toen we aankwamen waren er slechts enkele gezinnen aanwezig, maar net toen we onze eerste duik namen kwamen er wat schoolkinderen. Oeps!!! Dit water is ECHT koud zeg, maar het komt dan ook direct uit de bron in een rots. Het is geweldig mooi helder water. Omdat de wanden van het bad van een laag beton zijn voorzien, is de natuurlijk uitstraling enigzins verloren, maar de prachtige omgeving en heerlijke water maakt veel goed. Onze meegebrachte fles cola gaat in het water om zo lekker koud te blijven. Bij het winkeltje aan de ingang, waar ze ook houtskool verkopen, kopen we wat San Miguel bier. Niet geheel onverwacht blijkt ook dat lekker koel te zijn.

Hurom-hurom
Net voordat het donker wordt ruimen we onze spulletjes op en wandelen terug naar de auto. De eigenaren van de sari-sari winkeltjes zeggen allemaal vriendelijk gedag en wensen ons een goede reis terug. Al met al hebben we wederom een schitterende dag gehad!

De weg terug in het donker doen we rustig aan. We haken aan bij een vrachtwagentje met 1 achterlicht dat er een comfortabel tempo op nahoudt en slingeren via de weg door Campo Verde naar Kalibo. Vlak voor Kalibo komen we in het gedrang van de vele tricycles terecht en dus stoppen we bij onze favoriete bar en restaurant, Bagobos voor een drankje en een heerlijke maaltijd.